Citaat uit de brief van de gemeente van januari 2022:
Er wordt in de brief echter volledig voorbijgegaan aan de huidige uitstoot van 944,80 mol/ha/jaar. Dit is ver boven de maximaal toegestane waarde 714 mol/ha/jaar: een overschrijding van 32%!! De overschrijding met nog eens 0,16 mol/ha/jaar lijkt dan klein maar dat is het dus niet! En men durft deze procedure ‘een passende beoordeling’ te noemen!
Men stelt dat er minder hoeft te worden omgereden. Niet vermeld wordt dat er veel meer korte kilometers gereden zullen gaan worden. Wij zijn niet tegen volledige openstelling van de brug, maar dan wel via de Westerkoogweg. Deze verbinding is bijna 1000 meter korter dan via de Wildeman. Via de Glazenmaker is het zelfs bijna 1200 meter. Bedenk hierbij dat er 32 zijstraten op deze wegen uitkomen, waarbij doorrijden niet altijd mogelijk is. Dat kan op de Westerkoogweg wel.
Om stikstof uit andere bronnen te reduceren overweegt men voor miljoenen boeren of bedrijven uit te kopen. Wat hebben de verschillende wijzigingen op de genoemde wegen tot nu toe al niet gekost? Hoelang blijft de gemeente geld verspillen? Uit de MKBA blijkt ook dat de Westerkoogweg op de lange termijn de beste en goedkoopste oplossing is.
Laat verkeer via de Westerkoogweg rijden: korter, goedkoper, veiliger én beter voor het milieu en het woongenot.
Gemeente: getuig nou toch eens van visie in plaats van noodoplossingen!
(Bron: Noordhollands Dagblad 26 februari 2022, met toestemming van de betreffende bewoner in deze nieuwsbrief gepubliceerd).
En wat we al eerder schreven: de weg binnendoor realiseren zal er ook toe leiden dat het plan om ongeveer 80 bomen te kappen niet noodzakelijk zal zijn.
Veilig Westerkoog wordt met trots aangedreven door WordPress