Verkeersveilig en Gezond Westerkoog

Het beroep tegen de appartementenbouw hebben we verloren

  1. Het verlies was natuurlijk een grote teleurstelling en we hebben best even tijd nodig gehad om dit te verwerken. De teleurstelling zat hem vooral in de overwegingen die in het vonnis genoemd zijn. In de essentie was ons bezwaar gebaseerd op:
  2. Het feitelijke gegeven dat het huidige gebruik van – vooral – de Wildeman blijkens metingen van de gemeente zélf (in februari j.l.) op sommige dagen al 7.500 mvt/etmaal
  3. Dat de maximale capaciteit van de rondweg volgens de huidige inrichtingsrichtlijnen (CROW) maximaal 6.000 mvt/etmaal zou mogen bedragen, en dat de gemeente m.b.t. die maximale capaciteit in de loop van de achterliggende jaren voortdurende afwijkende en daarmee schimmige cijfers heeft gebruikt om haar beleid te “legitimeren”.
  4. Dat de laatste opstelling van de gemeente is, dat die capaciteit maximaal 10.000 mvt/etmaal zou kunnen bedragen (er wordt hier en daar zelfs gesproken van 15.000 mvt/etmaal!) – hetgeen wij dus gemotiveerd en onderbouwd bestrijden.
  5. En dat de voorspelde toename van ca. 800 mvt/etmaal dus onacceptabel zou zijn.

Welnu, de rechter heeft de gemeente gelijk gegeven met dat maximum van 10.000 mvt/etmaal! Zonder in te gaan op onze argumenten stelt ze in haar vonnis: “… Gelet op de verkeerstechnische capaciteit die de weg kan verwerken en rekening houdend met het aanwezige profiel van de rondweg, vindt de raad een maximale intensiteit van 10.000 mvt/etmaal in de huidige toestand op de rondweg Westerkoog goed passend” en besluit dat de gemeente dus mag gaan bouwen. Waarmee de Raad van State dus voorbijgaat aan alle richtlijnen die feitelijk aan de orde zijn…

We kunnen over dit vonnis nog vermelden dat dit maximum van 10.000 nog wel een belangrijke rol zal spelen bij het eventuele vervolg van de strijd met het plan van de gemeente om de 24/7 openstelling te realiseren, aangezien dat maximum dan zeker overschreden gaat worden.